niedziela, 22 września 2013

Ciasto marchewkowe na jesienną nudę

Jesień bywa czasami dla nas wszystkich smutnawa i przygnębiająca.
Kiedy deszcz za oknem, silny wiatr zrywa liście z drzew, a wieczory dłużą się bez końca, zaczynam swoje kulinarne eksperymenty.
Zamiast oglądać programy w telewizji, wolę szukać nowych przepisów na nieskomplikowane pyszności i wypiekać.
Marchewka w cieście?
I to surowa? 
To trudne do wyobrażenia, prawda?


Kiedyś, kiedy nie znałam jeszcze tego wspaniałego ciasta, zadałam to pytanie właścicielce knajpki, zachęcającej mnie do zjedzenia choć jednego kawałka.
Miałam wybór między pysznym sernikiem, który znałam i lubiłam, a nowym całkiem i nieznanym mi ciastem marchewkowym.
Jakie było moje zdziwienie, gdy pani przyniosła na talerzu coś podobnego do piernika, cudnie pachnącego i pięknie wyglądającego.
To była marchewkowa poezja smaku. 
Miłośnicy pierników i pierniczków powinni wypróbować ten przepis, bo warto.
Przepis na moje ciasto z marchewki często modyfikuję, w zależności od składników jakie posiadam.

Składniki:
1 szklanka cukru brązowego lub białego
1 szklanka mąki tortowej
1/2 szklanki oleju
2 jaja
1 szklanka startej marchewki
1/2 szklanki zmielonych orzechów lub wiórków kokosowych 
garść orzechów włoskich
rodzynki, jeśli ktoś lubi,
ja zastępuję je garścią suszonej żurawiny
skórka pomarańczowa, daktyle, płatki migdałowe,
1/2 łyżeczki sody oczyszczonej
1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
1 łyżeczka cynamonu
szczypta soli

Wykonanie:
W misce mieszamy olej, cukier i jajka. Dodajemy przesianą mąkę, sól, sodę, proszek do pieczenia i cynamon.
Dodać utartą marchewkę (na drobnej jarzynowej tarce) i dobrze wymieszać. 
Na koniec dodać zmielone orzechy, wiórki lub migdały, skórkę pomarańczową,
Nie martwcie się gdy masa wyda się Wam zbyt rzadka. 
Taka ma być :-)
Tortownicę niedużą, ok. 18 cm średnicy, natłuścić, posypać zmielonymi orzechami lub bułka tartą.
Masę przelać do formy i piec w nagrzanym piekarniku do 180 stopni ok. 30-45 minut.
Do dekoracji można użyć cukru pudru.
Ja rozpuszczam w kąpieli wodnej tabliczkę gorzkiej czekolady i wtedy ciasto jest naprawdę pyszne.


przed pieczeniem, położyłam daktyle





I jak Wam się podoba?
Mam nadzieję, że zachęciłam wielu z Was.
Ciasto robi się łatwo i niezwykle szybko.
Smacznego życzę :-)

2 komentarze:

  1. Ciasto wygląda pysznie i na pewno tak smakuje.Jak przestanie boleć mnie brzuszek to z pewnością je zrobię ;-).Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam to ciasto i jeszcze brownie bo są mało wymagające a pyszne :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję pięknie za każdy zostawiony tu komentarz :)